Booking zagraniczny – krok po kroku
O atrakcyjności wielu eventów świadczy renoma osób, które są głównymi gwiazdami wieczoru. Dlatego, jeśli zajmujesz się organizacją takich wydarzeń, warto przyswoić sobie wiedzę na temat bookingu zagranicznego. Ile to kosztuje i czy są skuteczne metody sprowadzania artystów zagranicznych? Odpowiadamy na te pytania poniżej.
Czy istnieją metody sprowadzania artystów?
Najbardziej znanymi z metod sprowadzania artystów są trzy, które wskażemy w artykule. Pierwsza z nich to działanie własne. W tym przypadku, po wysłuchaniu oczekiwań klienta sami wyszukujemy potencjalnej gwiazdy. Jednak podczas koordynacji całego projektu i zaangażowaniu w „zakontraktowanie” danego artysty, można przeoczyć inne, równie cenne i być może bardziej możliwe do zrealizowania projekty. Bardziej profesjonalną metodą jest zatem pośrednictwo sprawdzonego podwykonawcy, który fachowo kontraktuje gwiazdy zza granicy. Jednak tutaj również pojawia się problem w postaci ograniczenia świata muzycznego jedynie do osiągnięć wskazanych w portfolio agencji. Dlatego wiele zależy od firmy, którą wybierzemy jako potencjalnego współpracownika. Wydaje się to prostym rozwiązaniem: aby sprowadzić konkretnego artystę, wystarczy dotrzeć do polskiego dystrybutora jego płyt. Jest to jednak ryzykowne rozwiązanie, ponieważ promotor koncertowy znacznie różni się od pracownika firmy płytowej – dlatego należy mieć tego świadomość podczas podejmowania współpracy. Ostatnią znaną nam metodą na sprowadzenie gwiazdy zza granicy jest poszukiwanie właściwego, doświadczonego promotora koncertowego. Warto wybrać agencje specjalizujące się w danym typie artystów (didżeje będą w osobnej grupie, gwiazdy heavy metalu również i tak samo autorzy składanek jazzowych). To najbezpieczniejsze, a także najbardziej profesjonalne wyjście ze wszystkich opisanych – jedyne, czego możemy się po nim spodziewać, to kompetencja, bezpieczeństwo oraz optymalizacja warunków finansowych.
Koszty, który poniesiesz
Nie istnieje jeden uniwersalny cennik, jeśli chodzi o booking zagraniczny gwiazd. Każdy artysta jest ceniony indywidualnie – dlatego trudno jest określić konkretne wytyczne. Jednak jest pewne rozgraniczenie, które pozwala na realne spojrzenie na to, czy stać nas na daną gwiazdę: artystów światowej sławy raczej nie będziesz w stanie sprowadzić poniżej 50 tysięcy euro. Jednak są to sławy niższej klasy – te bardziej znane osobistości to koszt ok. 100 tysięcy euro, jeszcze większe zazwyczaj powyżej 200 tysięcy, a te największe: ok. 1 miliona dolarów. Cała ta kwota obejmuje nie tylko honorarium samego występującego artysty, ale także całą towarzyszącą jej ekipę, tj. osoby od spraw technicznych, zespół itp. Dodatkowym kosztem, również zawartym w całej cenie, to przede wszystkim podróż międzynarodowa, transport lokalny, hotel, wyżywienie, ochrona oraz prowizja agencji bookującej. Porozumienie między Twoją firmą, a gwiazdą należy uznać za wiążące dopiero w momencie podpisania oficjalnego zobowiązania finansowego.
Jak widać, jest kilka sprawdzonych metod, które pomogą Ci sprowadzić gwiazdę do Polski i wzbogacić event o występ osobistości. Jednak każdy plan wydarzenia należy poprzedzić planem finansowym, który omówisz wspólnie z klientem i co pozwoli na wybranie odpowiedniego artysty.