Speed dating – na czym polega i co ma wspólnego z biznesem?
Popularny speed dating kojarzy się najczęściej z poszukiwaniem drugiej połówki na specjalnie zaaranżowanych randkach. Współcześnie tego rodzaju spotkania są również wykorzystywane przez właścicieli firm oraz rekruterów. Na czym polega speed dating i co ma wspólnego z biznesem?
Na czym polega speed dating?
Idea speed dating’u, określanego także jako fast date pochodzi ze Stanów Zjednoczonych i została wymyślona pod koniec lat 90. ubiegłego wieku. Jej autorem jest Yaacov Deyo, który zorganizował pierwszą szybką randkę w Pete’s Café na terenie Beverly Hills. Od tamtego momentu pomysł ekspresowych spotkań stawał się coraz bardziej popularny, między innymi za sprawą programów telewizyjnych i seriali. Speed dating pozwala bowiem w krótkim czasie poznać wiele ciekawych osób, a dodatkowo poznać swoje oczekiwania podczas rozmów z innymi. Zasady są bardzo proste: szybkie randki najczęściej odbywają się w kawiarniach lub restauracjach, trwają od 3 do 8 minut, po których upłynięciu organizator sygnalizuje zakończenie rozmowy i przejście do następnego uczestnika. Po zakończeniu wydarzenia, każdy może zgłosić chęć kontynuowania znajomości z wybraną osobą, wpisując się na specjalną listę.
Jak zorganizować biznesowy speed dating?
Pomysł mający na celu nawiązywanie relacji towarzyskich, po pewnym czasie stał się także z powodzeniem wykorzystywany przez właścicieli firm. Czym wyróżnia się biznesowy speed dating? Reguły są podobne: sceneria pozostaje taka sama lub nieco bardziej oficjalna (może to być kawiarnia, galeria, czy sala konferencyjna), zmieniają się jednak podstawowe założenia przeprowadzanych rozmów. Toczą się one głównie pomiędzy rekruterami a potencjalnymi pracownikami, inwestorami, kontrahentami oraz partnerami biznesowymi. Aby świetnie wypaść i osiągnąć wymarzony sukces (zdobyć atrakcyjną posadę, czy podpisać w przyszłości długoterminowy kontrakt) trzeba posiadać umiejętność wywoływania dobrego pierwszego wrażenia. Kilkadziesiąt sekund rozmowy musi wystarczyć na przedstawienie swoich zalet, pomysłu na siebie lub innowacyjne przedsięwzięcie. Biznesowa Szybka Randka staje się coraz chętniej praktykowaną formą spotkań w Polsce. Wiele firm eventowych przygotowuje tego typu wydarzenia zgodnie z wytycznymi właścicieli firm. Wszystko dzięki możliwości nawiązywania kontaktów twarzą w twarz, znacznym skróceniu dystansu i oszczędności cennego czasu.
Speed dating w różnych odsłonach
Założenia amerykańskich szybkich randek można przystosować do potrzeb danej organizacji lub przedsiębiorstwa. Wystarczy odrobina kreatywności, aby przygotować spotkanie dla rekruterów i przyszłych pracowników w niecodziennej, a zarazem przyjemnej atmosferze. Speed dating jest oprócz tego ciekawym sposobem na promocję nowo otwartych restauracji, pubów, czy klubów. Szybkie randki to także (zgodnie z pierwotnym założeniem) świetna okazja do poznania przyjaciół lub odnalezienia prawdziwej miłości w czasie eventu walentynkowego i miłego spędzenia zbliżającego się wielkimi krokami Święta Zakochanych.
Speed dating to idea szybkich spotkań w sympatycznym klimacie przytulnych restauracji i kawiarni. Choć na początku szybkie randki były głównie sposobem na znalezienie bratniej duszy, dzisiaj z powodzeniem wykorzystuje się ich zmienioną formę jako element firmowej rekrutacji oraz metodę nawiązywania kontaktów biznesowych. Wzięcie udziału w tego typu wydarzeniu bez wątpienia stanowi ciekawe i niezapomniane doświadczenie dla każdej ze stron rozmowy.